Jen spojů a barev bude mnohonásobně více. Z Kolína na Masarykovo nádraží pojede třeba červený vlak S1, z Berouna do Libně modrý S9 nebo z Benešova do Vysočan žlutý S20.

Není to přitom otázka daleké budoucnosti. "Zcela zásadní pro zavedení těchto spojů je dokončení nového spojení," říká mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Nové spojení, tedy nyní budovaný tunel pod vrchem Vítkov, který výrazně zrychlí hlavně dopravu mezi hlavním a libeňským nádražím, by mělo být otevřené už příští rok. "Zprovoznění těchto tratí je připravováno na prosinec 2008 k novému jízdnímu řádu 2008/2009," říká Pavel Mathé ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která stavbu tunelu platí.

S-bahnem z Milovic

Každý den dojíždí ze středočeského kraje do Prahy za prací více než 300 tisíc lidí. Podle odborníků přitom tento počet v budoucnu ještě poroste. Praha i Středočeský kraj přitom tvrdí, že pro další auta už není na silnicích místo a budoucnost je ve výrazném rozšíření příměstské železniční dopravy.

České dráhy odhadují, že po zprovoznění nových linek se dá čekat výrazné zvýšení počtu cestujících. "Na každé trati je to jiné, ale v úsecích s intervalem 15 minut můžeme mluvit zhruba o třicetiprocentním nárůstu cestujících," říká Kubala.

Tento interval bude běžný na tratích z Lysé nad Labem, Strančic, Řevnic i Poříčan. "Předpokládáme, že vzniknou dvě "diametrální" trasy. První v trase Milovice - Lysá nad Labem - Čelákovice - Praha hl. n. - Říčany - Strančice, druhá v trase Nymburk - Poříčany - Český Brod - Praha - Černošice - Řevnice," vyjmenovává Kubala.

Středočeský kraj chce co nejdříve do systému zařadit, zmodernizovat a elektrifikovat trať z Prahy do Milovic, potažmo do Mladé Boleslavi. "Toto spojení by mělo zajistit snadnější dopravu za prací pro nové obyvatele rekonstruovaných panelových domů v Milovicích a Mladé," říká krajský mluvčí Martin Kupka.

Už nyní dělníci přidávají třetí kolej mezi nádražím v Libni a Běchovicích, hned poté začne oprava trati dál na Úvaly. Projektanti teď plánují, jak zmodernizovat západní část hlavního nádraží, trať z Holešovic do Bubenče a do budoucna i tratě z Hostivaře na hlavní nádraží.

Jak na letiště?

"Naší snahou je tyto stavby dokončit do roku 2015 a tím vytvořit páteř železniční dopravní infrastruktury pro osobní dopravu v pražském regionu," říká Mathé.

Součástí plánů příměstské dopravy je i rychlodráha na letiště. Přestože to v posledních měsících vypadalo, že dráha zůstane v trase stávající neelektrifikované a jednokolejné buštěhradské dráhy, SŽDC plánuje, že trať bude dvojkolejná a elektrifikovaná.

"Teprve zpracováváme přípravnou dokumentaci na modernizace trati Praha - Kladno s připojením na letiště Ruzyně," říká Mathé. Hlavní městu se ovšem tato dvojkolejná varianta nelíbí. "Výrazně se to nelíbí obyvatelům Prahy 6. Myslím, že dnes existují hybridní jednotky s úspornými motory, které mohou využít stávající trať. Dále na Kladno může být trať dvoukolejná," říká pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Příměstské dopravě však má kromě vlaků pomoci i metro, konkrétně trasa D. Ta je sice teprve v plenkách: ještě není schválená změna územního plánu, například pro přesun stanice ze Zálesí ke Krčské nemocnici, a není ani určeno, jak vlastně bude lehčí kolejové metro vypadat. Podle magistrátu se ale se stavbou této linky od hlavního nádraží k Písnici začne v roce 2009. Podle Šteinera pak bude metro pokračovat až k nové zástavbě ve Vestci a Jesenici u Prahy.